“Du må lære deg å stresse ned”

… Var det jeg fikk høre fra legen min før jul. Jeg bestilte legetime fordi jeg var oppgitt og fortvilet og lurte på hva som var galt med meg siden jeg hadde en hjertefrekvens på sikkert 320 døgnet rundt, ble skikkelig pizzatryne, sov dårlig, hadde en fæl tendens til å få blackouts hvis jeg reiste meg for fort og morgendusjen endte med å svime av. 

Dette var som sagt rett før jul, jeg jobbet ræva av meg for å få pengene til å rekke rundt (det gjør jeg jo hele året egentlig), hadde siste innspurt på skolen og samtidig skal jeg også smile og være fornøyd og helst ikke vise mine svake sider. Jeg har alltid vært en person som foretrekker å ha litt for mye å gjøre enn litt for lite, så det burde jo ikke høres ut som et problem. MEN når dagene varer fra halv åtte om morgenen til halv elleve på kvelden og man må hoppe fra en ting til en annen uten å få gjort de 110%, så er dette et problem for “flinke piker” som meg selv. Videre så resulterer dette i dårligere helse, en forferdelig selvfølelse, følelsen av utilstrekkelighet, og slik jeg sitter nå. Ferdig med alle arbeidskrav på skolen, men klarer ikke å roe meg ned. “Deilig å ikke ha noe å gjøre!” sa jeg til Eirik i stad. Joda… I et par timer, men så blir jeg rastløs. Følelsen av å fri er liksom ikke der. Jeg får dårlig samvittighet fordi jeg burde gjøre noe, ikke bare ligge på sofaen. Ro i kropp, sjel og sinn er på en merkelig måte en fremmed setning. Bare for å ha sagt det, så var det ikke noe galt med meg annet enn at jeg var/er altfor stressa (takkskarrufaenmeghaErna). 

Det at jeg er mindre avslappet nå enn da jeg hoppet i fallskjerm for første gang, er vel bekymringsverdig nok i seg selv….Image

Jeg skylder delvis på Regjeringen og Lånekassen. Hvordan forventes det at jeg skal kunne leve på studielånet som er på 7080,- i mnd når jeg betaler 5500,-  i husleie og har faste utgifter på 1100,-? Man trenger ikke ha doktorgrad (egentlig ikke mer enn grunnskolenivå) i matte for å skjønne at det ikke går. Med mindre man er spiseforstyrret, og ikke trenger mer enn 200,- i mnd på mat da. Da kan det gå rundt, men det la jeg fra meg for lenge siden. Det er på høy tid at regjeringen får på seg lesebrillene og ser sammenhengen mellom frafall, husleie og studielån snart. Er det rettferdig at Oslos studenter som i gjennomsnitt betaler 9712 kr i mnd i husleie får like mye utbetalt i studielån hver måned som studenter i Bergen og Stavanger som i gjennomsnitt betaler 7572 kr i mnd? (SSB, 2011) Så lenge regjeringen ikke klarer å dekke de 20% med studentboliger som er målet engang, må de finne en annen løsning. Jeg tror ikke jeg var den eneste som jublet høyt da den rødgrønne regjeringen i siste liten la fram forslaget om 11 måneder med studielån  istedenfor dagens 10. Men vi har det jo så forbaska bra, Erna? Så det er ikke nødvendig å investere i «morgendagens helter». Vår siste dag på barnehagelærerutdanningen er satt til 17. juni. Det er drøye to uker vi ikke får jobbet, men som vi er på skolen og har eksamen. Hvorfor i alle dager skal vi ikke få tildelt studielån den måneden?? De tre ukene vi har mellom eksamenene i mai som HiOA har beregnet at vi skal bruke på å lese til eksamen, de må jeg bruke til å jobbe så mye som mulig, fordi jeg må ha 7000,- ekstra til juni, og det samme skjer jo i eksamenskjøret som vi har i juni fordi jeg må ha penger til husleie og leve i juli. Jeg kjenner jeg får vondt i magen bare av å tenke på det, og dette er ikke noe som skjer før om 3-4 måneder en gang! Alle snakker om at studietiden er den beste som finnes, og at jeg må nyte den mens jeg kan. Nyte? Dette?? Jeg GLEDER MEG til å bli ferdig med studiene slik at jeg får en fast jobb med stabil inntekt, vite når jeg har fri og når jeg skal på jobb. Ikke ligge våken om nettene og rive av meg neglbåndene i bekymring og frustrasjon. Ja okei, så er jeg en “flink pike” som er langt over gjennomsnittet avhengig av å vite hvor mye penger jeg har å bruke, når jeg får de, litt alt eller ingenting når det gjelder egen prestasjon, men allikevel. Nå høres det ut som jeg har det helt forferdelig og at jeg sulter ihjel, men det gjør jeg jo ikke. Jeg har en jobb jeg stortrives i, går på et studie jeg synes er kjempe spennende, har en samboer jeg elsker herfra til evigheten og familie og venner man bare kunne drømme om. Det jeg ønsker meg, det er muligheten til å ta det mer med ro, ha muligheten til å fokusere mer på studiene, og ikke måtte trenge å vurdere og konte eksamen når den tid kommer. For slik ting er nå, så er oddsen for at jeg tyr til det dessverre skummelt stor. 

Så ja, legen min har vel rett i at jeg må stresse ned for ikke å ende opp med å dø av hjertekarsykdommer (ja det går faktisk an å dø av stress) i en alder av 21 år, men det er litt vanskelig å stresse ned når jeg har etthundreogørteogførti ting som må gjøres og ordnes og passes på. 

Jeg burde vel egentlig leve etter tatoveringen min og prøve å si “ingen bekymringer”
Image

Så derfor lurer jeg, Erna. Er det for mye å be om “Nye ideer og bedre løsninger” for oss studenter? 

Det var månedens utblåsning. Takk for meg. 

 – Kristin

 

3 thoughts on ““Du må lære deg å stresse ned”

  1. Syns du burde prøve å dele dette på f.eks. NRK Ytring, Dagbladet meninger eller noe sånt. Veldig godt skrevet og veldig, veldig viktig. Jeg kjenner meg godt igjeni deler av det, gruer meg oppriktig litt til å studere siden jeg vet at jeg ikke vil ha kapasitet til å jobbe ved siden av studiene, i så fall må jeg bli deltidsstudent. Eller krysse fingrene for at min kjære vil/kan dekke alle leveutgifter – men det er jo ikke helt ok verken for meg eller for samfunnet anno 2014… Klem fra meg som får hjertebank hver gang jeg har en stor oppgave som må skrives!

    • Du er god Ida! Takk❤ men ja, har tenkt på det… Kanskje jeg burde følge rådet ditt?🙂 du kommer til å klare deg bra! Men hadde jeg visst at det ville bli slik som dette, så hadde jeg startet på deltid. Med bare ett år forskjell i min utdanning, så er det som much worth.❤

Leave a Reply

